Jozef Bendík
podtitul: Hold poslednému klasikovi šarišskej maľby 20. storočia
Termín: 01.04 - 12.05. 2013
Slávnostná derniéra výstavy: 12.05. 2013 o 15:00 hod.
Výstavný priestor: Veľká výstavná sieň, Hlavná 51
kurátori: Mgr. Jozef Ridilla, Mgr. Margita Rešovská
Krajská galéria v Prešove pripravila na termín 1. 4. – 12. 5. 2013 výstavu venovanú dielu prešovského maliara Jozefa Bendíka (1903-1989) pri príležitosti 110. výročia umelcovho narodenia. Bendíka možno charakterizovať ako posledného klasika modernej šarišskej maľby 20. storočia. Jeho umenie čiastočne nadväzuje na podnety troch generačne starších súputníkov (Július Török, Ernest Rákoši, Mikuláš Jordán), takže môžeme hovoriť o určitej kontinuite lokálnej maliarskej tradície. Tá sa prejavuje v nadväznosti na typ tzv. luministickej krajinomaľby (tj. krajiny s bohatými svetelnými efektami pripomínajúcej impresionizmus) pestovanej priekopníckou osobnosťou Pavlom Szinyei-Merse, takisto i záujmom o ľudový žáner so sociálno-kritickým podtextom, špeciálne akcentujúc cigánske prostredie.
Zhromaždené diela pochádzajú zo zbierkového fondu niektorých východoslovenských múzeí a galérií, najmä z fondu Krajskej galérie, ktorý je doplnený o zápožičky z Tatranskej galérie v Poprade, Východoslovenského múzea v Košiciach a Krajského múzea v Prešove. Približne polovica zhromaždených diel z celkového počtu asi 140 obrazov však pochádza zo súkromných zbierok, najmä prešovských a košických. Práve diela zo súkromných zbierok sú najväčším ťahákom aktuálnej výstavy – nielen preto, že väčšinou ide o diela verejnosti málo známe alebo úplne neznáme, ale najmä kvôli mimoriadnej umeleckej kvalite viacerých z nich. Ide o obrazy z umelecky najhodnotnejšieho obdobia Bendíkovej tvorby 30-tych a 40-tych rokov, kedy sa venoval sociálne angažovanej tvorbe s častým výskytom cigánskych motívov. V tejto skupine možno objaviť malé veľdiela ako napr. “Cigánska odaliska”, “Huslistova múza” či “Odhodená šatka”, ktoré budú prekvapením i pre znalcov Bendíkovho diela. Z vojnového obdobia prezentujeme niekoľko formálne vycibrených ženských aktov s melancholickou farebnosťou.
Expozícia je členená podľa žánrov.Ambíciou tejto výstavy je okrem iného i vyprovokovať prehodnotenie pohľadu na majstrovu tvorbu u mnohých historikov umenia i obchodníkov s umením najmä z oblastí mimo východného Slovenska. Tam sa totiž význam Bendíkovho diela trestuhodne a neprávom marginalizuje. Pritom Bendíkovo umenie má nadregionálny význam, je plne porovnateľné s umeleckým úsilím jemu generačne blízkej tzv. Generácie 1909 (kde patril napr. Cyprián Majerník, s ktorým Bendík spoločne študoval na pražskej Akadémii). Pritom práve Bendík bol napr. skutočným priekopníkom športových motívov v slovenskom výtvarnom umení (box, futbal, plávanie, basketbal), minimálne desať rokov pred obrazmi so športovou tematikou maliara Bedricha Hoffstädtera zo západného Slovenska.
V 50-tych rokoch, v období socialistického realizmu si Bendík uchoval určitú umeleckú nezávislosť a neustále vnucované budovateľské motívy dokázal podať tak, aby boli po výtvarnej stránke skutočne atraktívne, zvlášť súbor obrazov s motívom kamenárov obstál v skúške času na jednotku.
Mgr. Jozef Ridilla