Site icon Krajská galéria v Prešove

Prokip Kolisnyk - Napätie


pozvanka Prokip Kolisnyk_PO


názov výstavy: PROKIP KOLISNYK / NAPÄTIE
miesto: Krajská galéria v Prešove, Veľká a Malá výstavná sieň, Suterén
vernisáž: vo štvrtok 8.10. 2015 o 16.00
trvanie: 8.10. - 8.12. 2015
kurátor: Prokip Kolisnyk, Jozef Ridilla
Akademický maliar, zaslúžilý umelec Ukrajiny (od roku 2009) Prokip Kolisnyk sa narodil 16. júla 1957 v obci Potašňa v centrálno-západnej oblasti Ukrajiny. V roku 1987 absolvoval s vyznamenaním a Zlatou medailou Kyjevský štátny umelecký inštitút (dnes Národná akadémia umenia a architektúry). Od roku 1999 vyučuje maľbu na Katedre výtvarnej výchovy a umenia Prešovskej univerzity. I keď autor na východnom Slovensku žije už niekoľko desaťročí, v Šarišskej galérii sa predstavuje prvýkrát. Výstava prezentuje jeho cykly, triptychy a solitéry vytvorené za posledných 25 rokov.
Kolisnykova výtvarne i obsahovo štrukturovaná, no filozoficky jednotne pôsobiaca tvorba je alternatívou k zuniverzalizovanému, globalizovanému slovníku súčasného umenia. Autor verí, že individualita umelca môže byť stotožnená s individuálnosťou krajiny, z ktorej pochádza a a že tradícia nie je pojmom, ktorý nenávratne patrí histórii, ale hodnotou, ktorú je hodno v určitom zmysle nasledovať.
Pre Kolisnyka sú typické filozoficky hĺbavé alegorické zobrazenia s mystickou príchuťou, v ktorých hojne využíva formálne systémy ikonopisnej maľby obohatenej o nové výrazové prvky blízke secesnému symbolizmu. Tieto východiská podriaďuje vlastnému autorskému poňatiu, čím sa vzďaľuje kanonickým zobrazeniam (niekedy napr. nepoužíva obrysovú líniu) a smeruje k interpretácii ikon.
Výstava v Šarišskej galérii je pomenovaná podľa aktuálneho cyklu "Napätie - Majdan" (2013-2014). Autor sa koncentruje na expresívne štylizovanú figúru na neutrálnom pozadí, ktorá artikuluje všeobecno-ľudské obsahy využitím figúr, ktoré európska kultúra vníma ako archetypové - Kristus, sv. Sebastián, Laokoón či Prométeus. Na cykle zaujme nielen prechýlenie autorovho záujmu o formálne, ikonografické a rukopisné derivácie ikonopisectva smerom k univerzálnej výtvarnej reči bez časopriestorových analógií, ale tiež i fyzická organizácia obrazovej plochy. Maľba na niekoľkých vrstvách hrubého plátna, na rohožke i na špagátoch ponaťahovaných krížom cez obrazovú plochu z čisto technickej stránky ponúka extrémne redukované možnosti zobrazovania. Takto pripravený asamblážový podklad sťažuje ustaľovanie predstáv a sugeruje obraz sveta sublimujúceho do prázdna. Autor komunikuje posolstvo i cez extrémnu verziu pastozity, prostredníctvom reliéfne koncipovanej "murovanej" maľby. V pavučine špagátov sú zachytené rôzne hrubé vrstvy farieb. Fragenty pasty evokujú ruiny vystavené protivenstvám vonkajšieho sveta.
Formálna stránka diel nevznikla vedomým úsilím o dopracovanie či prepracovanie povojnovej Novej figurácie a informelu - jej expresívna a v istom zmysle i excesívna podoba vyplynula z prirodzenej potreby sprostredkovať emočné vypätie, úzkosť a strach viazané na politické dianie v domovine. V antagonistickom dvojzvuku červenej a modrej farebnosti sú polapené exaltovane formulované postavy s hypertrofovanými končatinami, groteskné i tragické zároveň, výraz človeka zomletého mašinériou dejín súčasnosti. Slovo "majdan" v ukrajinčine označuje námestie, ale i miesto stretnutia, v tvorbe Prokipa Kolisnyka má teda širší metaforický význam. Majdan je centrálne miesto existencie vo všeobecnom i filozofickom zmysle.
Jozef Ridilla
Exit mobile version