Site icon Krajská galéria v Prešove

Dielo mesiaca Júl 2024: Ivan Šofranko: Odhodlanie

Ivan Šofranko: Odhodlanie

Výber + text: Martina Mrázová, M.A.
Koncepcia: Mgr. Astrída Derfiňáková

Ivan Šafranko: Odhodlanie, 2009, kombinovaná technika, kladivkový papier, vpravo dole: I. Šafranko 09, 62,4 x 45,4 cm, O 1179

Východoslovenský maliar Ivan Šafranko patrí medzi prvých slovenských abstrakcionistov druhej polovice 20. storočia. Vysokoškolské štúdiá absolvoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na oddelení maľby u profesorov Čemického a Želibského a na Akadémii výtvarných umení v Prahe pod vedením profesora Minářa. Po ukončení štúdia, v roku 1957, prichádza do Košíc, kde si zakladá svoj prvý ateliér pod vedením profesora Brinského. Po šiestich rokoch sa presunul do Prešova, kde pôsobil ako vysokoškolský pedagóg na Katedre výtvarnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity, neskôr na Katedre výtvarnej, hudobnej a estetickej výchovy. V roku 1995 sa stal prvým profesorom v odbore maľby na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika. Prešov bol miestom jeho pôsobiska až do jeho smrti v roku 2020. Vystavoval doma i v zahraničí, v roku 2004 mu bola udelená Cena Andyho Warhola za prínos v oblasti vizuálneho umenia a umeleckej edukácie a v roku 2006 čestné uznanie od Krajského salónu Šarišskej galérie v Prešove.

Šafrankova výtvarná produkcia je charakteristická všestrannosťou a experimentálnosťou – okrem maľby sa venoval aj grafike, ilustrácii, tapisérii, smaltu, či sochárstvu. V začiatkoch svojej umeleckej produkcie, krátko po skončení štúdia, hľadal autor možnosti svojho výtvarného výrazu v tendenciách realizmu krajinomaľby, figurálnych kompozíciách a portrétoch. Neskôr sa priklonil k abstrakcionizmu komunikujúcemu s kubizmom, odzrkadľujúc prelínanie domácich a svetových moderných tendencií. Dielo Ivana Šafranka reflektuje prevratné zmeny histórie umenia 20. storočia a umožňuje nám nahliadnuť do jeho vnútornej osobnej histórie, ktorú výrazne ovplyvnili geopolitické okolnosti špecifického európskeho kontextu. Jeho tvorba, najmä maľba, je význačná práve prepájaním európskych umeleckých prúdov 20. storočia a ich pretváraním a úpravou na spôsob, ktorý mu bol vlastný. Kreatívny nepokoj ho neustále hnal k hľadaniu autentického výrazu, tvaru, obsahu, filozofie i samotného prístupu k umeniu. Výrazne vniesol do svojho diela prítomnosť kubizmu, dadaizmu, ready-made, koláže, abstrakcie, pop-artu i nových médií. Tým sa jeho tvorba stala súčasťou nielen slovenského moderného a postmoderného umenia. Jeho kariéra bola charakteristická prenikaním do nových oblastí, čo vyústilo nielen v asambláž nachádzaných objektov, ale aj v maľbu na ne, v klasickú figuráciu a radikálnu abstrakciu. Jeho intuitívny spôsob maľby a neustále experimentovanie ho priviedlo k oscilácii medzi postkubizmom a neoexpresionizmom.

Po obsahovej stránke je Šafrankova tvorba zastúpená v zbierke Krajskej galérie prevažne pokojnými, až idylickými motívmi. Maľba, ktorú vyberáme ako dielo mesiaca júl, patrí k jeho neskoršej tvorbe a kombinuje abstrakcionizmus s figurálnymi motívmi v rôznych štýloch. Interpretačným východiskom je pre nás samotný názov diela.

Obraz s názvom Odhodlanie je dynamické a expresívne dielo, ktoré kombinuje abstraktné a figurálne prvky, vyjadrujúc pocit energického pohybu a emocionálnej intenzity. Použitie žiarivých farieb pretkaných skicovitými líniami vytvára chaotickú kompozíciu. Plocha obrazu je zaplnená prekrývajúcimi sa tvarmi a postavami, ktoré akoby vzájomne pôsobili v zložitom a vrstvenom priestore. Táto komplexnosť by mohla symbolizovať mnohostrannú povahu samotného odhodlania človeka zahŕňajúc tak zmes myšlienok, emócií a činov. Abstraktné formy a zdanlivo náhodné ťahy vytvárajúce akýsi pomyselný labyrint by sme mohli čítať ako nepredvídateľnú a často búrlivú cestu za cieľom, ktorú človek poháňaný odhodlaním podniká. Približný stred kompozície zvýrazňuje obrys ľudskej tváre, čo naznačuje osobný alebo introspektívny aspekt. Táto tvár zasadená do abstraktného chaosu môže znamenať vnútorný boj a sústredenie potrebné na dosiahnutie cieľov. Okolité abstraktné prvky možno vnímať ako prekážky alebo rozptýlenia, cez ktoré sa človek dostáva. V kontexte spoločenského diania nás dielo Ivana Šafranka povzbudzuje vytrvalo a odhodlane hájiť naše hodnoty.

Exit mobile version