Richard Kitta – „Osídľovanie“ (Settlement)
trvanie: 31. 10. 2024 - 5. 1. 2025
miesto: Krajská galéria v Prešove, Hlavná 51, 08001 Prešov / malá výstavná sieň
vernisáž: štvrtok 31. 10. 2024 o 17:00
Výstava slovenského multimediálneho umelca Richarda Kittu – „Osídľovanie“ (Settlement) ako súčasť prezentácie jeho autorskej série Art-Fi (Art Fiction) poukazuje na rôzne možnosti a hybridné postupy v súčasnom mediálnom umení. Algoritmické digitálne diela vytvorené pomocou nástrojov umelej inteligencie (AI) pôsobia v podaní Richarda Kittu na prvý pohľad harmonicky, vo vyváženom dialógu. Súčasne však obsahujú provokatívne prvky, predovšetkým v spôsobe ich konceptuálneho využitia a technického spracovania. Podnetné remixy a hybridné autorské prístupy nájdeme napríklad v digitálne generovaných portrétoch zo série „Birds of Prey“ (od 2023). Tieto 2D/3D grafiky predstavujú imaginárne verzie vtáčích druhov, pričom reflektujú biotechnologické koncepty a génové inžinierstvo, ktoré sa stáva predmetom aktuálneho výskumu. Kitta sa snaží tieto témy zachytiť prostredníctvom vlastného vizuálneho jazyka, pričom ide o akési „zneužitie“ a estetické „klonovanie“ archívu animálnych foriem.
Podobný prístup môžeme vidieť aj v dielach zahraničných umelcov ako Ian Cheng, ktorý vo svojich generatívnych simuláciách skúma evolučné správanie digitálnych bytostí, alebo v dielach Anny Ridler, ktorá využíva AI a dátové sady na vytváranie digitálnych portrétov botanických druhov. Ich práca, rovnako ako Kittova, reflektuje otázky hybridizácie a vplyvu umelej inteligencie na kultúrny a biologický vývoj.
Ďalšie generatívne grafiky a asambláže zo série Art-Fi, ako napríklad „Bugs“ (od 2023), nám približujú rôznorodosť hybridizácie a multiplikácie reality, ako aj spracovanie hyperreality – pojmy, ktoré sú prítomné v mediálnom umení už desaťročia. Algoritmy a neurónové siete sa tak stávajú neoddeliteľnou súčasťou stratégie umeleckého vyjadrenia. Richard Kitta napríklad upozorňuje na „skriptovanie“ ako druh autorského jazyka a využíva ho vo vizuálnej a materializovanej poézii. Diela s označením „Settlement“ predstavujú rôznorodé výstupy, kde autor pracuje so širším významom pojmu „osídľovanie“ – či už ide o dočasnú alebo permanentnú kolonizáciu časopriestoru, alebo o fiktívne obsadenie reality našimi myšlienkami.** Táto téma rezonuje aj v diele Christiana Lemmerza, ktorý v rámci svojich inštalácií skúma koncepciu „osídľovania“ priestoru myšlienkami a virtuálnymi entitami, alebo Haruna Farockiho, ktorého experimentálne filmy tiež reflektujú vzťah medzi fyzickou realitou a digitálnym„osídľovaním“ priestoru.**
Využívanie umelej inteligencie v kontexte umeleckej tvorby otvára nielen nové estetické možnosti, s ktorými je divák často konfrontovaný, ale aj nové koncepčné východiská, ktoré sú zásadné pre originálnu tvorbu a jej vnímanie. AI tu nevystupuje len ako nástroj na tvorbu, ale ako spolutvorca, ktorý spoluurčuje obsah a význam diela. AI tak predstavuje aktuálnu výzvu pre rôzne umelecké žánre, a to najmä z pohľadu interdisciplinárnych alebo medziodborových prienikov. Richard Kitta v rámci tejto výstavy otvára univerzálne spoločenské otázky, ktoré sú predmetom diskusií o výlučnosti, exkluzivite a pozícii autora, o posúvaní estetických a etických hraníc či o meniacom sa význame umenia na pozadí dynamického technologického vývoja.