Site icon Krajská galéria v Prešove

Vstúpte, prosím…

Vstúpte, prosím…

Pri poslednej rekonštrukcii budov Krajskej galérie v Prešove na Hlavnej 51 a 49 sa podarilo dispozične upraviť o. i. aj vstupný priestor v ktorom si svoje zázemie našla recepcia galérie. Ide o nanajvýš dôležité vizuálno-komunikačné a spoločenské miesto, v ktorom návštevníci získavajú nielen základné informácie, ale i prvý estetický dojem z umeleckého prostredia. Nové architektonické riešenie umožnilo prepojenie dvoch historických meštianskych domov čím sa rozšírila pôvodná rozloha recepcie o miesto, kde mohla vniknúť aj menšia oddychová zóna pre návštevníkov umožňujúca možnosť štúdia časopisov, publikácií či získania informácií z pozvánok o prebiehajúcich výstavách v iných galériách na Slovensku. Zároveň pribudla i pomerne dostatočná plocha pre prezentáciu výtvarných diel.

Okrem menších dočasných výstav tu galéria, od oficiálneho sprístupnenia po rekonštrukcii, vystavila aj zaujímavú ukážku moderného umenia z vlastných zbierok v podaní takých mien ako Ján Berger, Milan Paštéka či Julián Filo. Od marca 2024 sa strategický priestor zmenil na dôstojné reprezentovanie výtvarných diel zo zbierkového fondu galérie, ktorým k „novému“ vzhľadu dopomohol zásah interných i externých konzervátorov a reštaurátorov.

Nový cyklus prezentácií odborne ošetrených výtvarných diel bol symbolicky nazvaný Prebudená minulosť. Touto formou chce galéria oboznámiť verejnosť nielen s profesionálnym a zodpovedným prístupom galérie k starostlivosti o nadobudnuté hmotné kultúrne dedičstvo, ale súčasne aj preukázať dôležitosť práce každého odborného zamestnanca inštitúcie, s dôrazom na neoceniteľnú prácu reštaurátorov a konzervátorov, vďaka ktorým sa dodnes zachovalo množstvo umeleckých diel u nás v galérii, na Slovensku či vo svete.

Prvým dielom, ktoré sa galéria rozhodla prezentovať verejnosti bola olejomaľba českého maliara Františka Vavřinu: V tôni, datovaná do obdobia rokov 1910-1920. Pre slovenskú verejnosť menej známy autor a ešte menej známa maľba. Bohužiaľ od získania do zbierok sa jej nedostalo väčšej pozornosti a ani miesta vo výstavných sieňach. Možnosť vyniknúť v plnej kráse mala až po zásahu reštaurátora, ktorý jej doslova vrátil pôvodnú výtvarnú podobu i estetickú hodnotu z čias jej vzniku. „Motív lesného interiéru nepredstavuje poetický prienik do nekonečnej perspektívy lesa, je skôr výsekom z celku, so zámerom upriamenia pozornosti na neočakávaný detail vytvorený ľudskou aktivitou. Oprostenie od sekundárnej ľudskej a animálnej štafáže dodáva výjavu pocit tajomna, bázne, no zároveň podnecuje k prebudeniu prirodzenej ľudskej fantázie a predstavivosti. Cieľom záujmu autora, ktorý prenáša aj na samotného diváka, sú drevené vrátka-dvere pevne zasadené do zvlneného reliéfu krajiny, terénu v ktorom nánosy zeme prekrývajú skalné výčnelky a spleť nadzemných koreňov majestátnych stromov kopíruje ich mohutný a nepravidelný tvar. Zvolením centrálnej kompozície pre zachytenie motívu a situovaním dreveného výpustu, žľabu v diagonálnom smere priamo do stredu obrazu autor nepriamo pobáda k rozvíjaniu deja a gradácii napätia, vedúcej oko pozorovateľa opätovne k záhadne prekrytému otvoru. Dojem impresie podčiarkuje široká paleta okrových, zelených a modrých tónov, striedajúcich sa v rôznej intenzite so svetlejšími odtieňmi okrovej alebo žltej v jednotlivých plánoch obrazu. Ich situovanie, ale i spôsob nanášania rýchlymi, širokými ťahmi štetca s využitím silnejších vrstiev olejovej farby, zvyšujú pocit priestoru, objemu ale i jedinečnej atmosféry.“1

Súčasťou krátkodobej prezentácie diela je i textová časť, ktorej predchádzal umelecko – historický výskum a obrazová príloha zachytávajúca jednotlivé kroky interného reštaurátora realizované v procese odborného výskumu a ošetrenia maľby.

V poradí druhým dielom, ktoré si návštevníci galérie môžu pozrieť ešte do konca októbra je väčšia olejomaľba od maďarského maliara Györgyho (Juraja) Révésza: Portrét sediacej dámy s vejárom z roku 1865. „Na obraze je zobrazená mladá žena v honosných šatách so širokou sukňou. Vo formáte sú vyobrazené 2/3 ženskej postavy. Tvár mladej ženy je namaľovaná v trojštvrťovom profile. Dlhé, upravené, tmavé vlasy ma vzadu stiahnuté, na plecia jej dopadajú dva voľne visiace

skrútené prúdy vlasov - lokne. Časť vlasov jej prekrýva čepiec vyhotovený z okrovej latky. Čepiec je bohato zdobený farebnými korálkami do tvaru kvetov. K šperkom ženy patria aj náušnice v tvare slzy visiacej z kvetu a tri rady jednoduchého perlového náhrdelníka. Náušnica je na portréte zobrazená len jedna. Na pravej ruke ma portrétovaná honosný náramok zložený z perál a farebných kameňov, v ruke drží zložený vejár. Ľavá ruka ženy je skrytá za sukňou. Zelená roba s odhalenými ramenami je ukončená čiernym čipkovaným výstrihom. Biele balónové rukávy sú tiež ukončene čiernou čipkou. Živôtik má zviazaný zdobenými čiernymi stužkami. Široká, riasená sukňa šiat je spevnená krinolínou. Pozadie tvorí po ľavej strane portrétovanej priehľad do krajiny s náznakom stromov v pozadí. Jemne zelenkasté svetlo z exteriéru preniká až k sediacej žene. Pravá strana je zatiahnutá tieňom, kde len minimálne cítiť náznaky riasenia hnedej drapérie závesu. Školený maliarsky štýl je uhladený, typicky pre tzv. akademizmus 19. storočia. Farebná vrstva je subtílna, pastózne sú nanášané len svetielka na šperkoch. Spod maľby ľahko presvitá tmavý podklad.“2

Túto jedinečnú olejomaľbu, ktorá si už skutočne vyžadovala urgentný odborný zásah, sa podarilo galérii zreštaurovať v roku 2022 vďaka finančnej podpore Fondu na podporu umenia a zriaďovateľa - Prešovského samosprávneho kraja. Za obdivuhodným výsledkom „oživenia“ minulosti v podobe historického portrétu stojí reštaurátor Mgr. art. Peter Mlích.

Celkový dojem z entreé prízemia galérie už dlhodobo dotvára známy cyklus Dielo mesiaca3, v ktorom na základe vybraných diel postupne našim návštevníkom predstavujeme rozmanitosť a bohatstvo zbierkového fondu galérie či už vo forme plastík, malieb, grafík alebo kresieb. Každému z takto vystavených diel je venovaná hlbšia pozornosť, dielo je „podrobené“ bližšiemu umelecko-historickému rozboru, ale i charakteristike umeleckej tvorby prezentovaného autora. Divákom sa tak naskytá príležitosť dozvedieť sa nielen spôsob, možnosť alebo „návod“ ako sa dá nazerať na umenie a vnímať ho, ale zároveň aj spoznať životné cesty slovenských výtvarných umelcov.

Pre galériu a jej zamestnancov je podstatné, aby návštevníci vchádzali, ale aj odchádzali spokojní a obohatení o informácie, ale i umelecké zážitoky. Veríme, že aj výberom diel a sprievodnými textami, ktoré zaraďujeme do spomínaných cyklov, dotvárame príťažlivú a estetickú atmosféru pre všetky vekové kategórie.

Text: Mgr. A. Derfiňáková
Foto: Mgr. A. Derfiňáková

1/krajskagaleria.sk, blog, Prebudená minulosť, autor A. Derfiňáková
2/krajskagaleria.sk, blog, Prebudená minulosť, autor P. Mlích
3/krajskagaleria.sk, Dielo mesiaca

Exit mobile version