2014/2024, fotografia, UV tlač / 8 farebná, papier Munken 600 g, 50 x 70 cm,
signované na averze a reverze, popis: Detail z Poslednej večere z Oltára Majstra Pavla z Levoče,
A 2025/3-8, F 37-F 42
„La photographie arrête le temps et les choses ordinaires se transforment toutes seules
en échappant à la réalité, c’est notre imaginaire qui les modèle, il suffit de leur donner un regard attentif.“
„Fotografia zastavuje čas a bežné veci sa samy menia únikom z reality, je to naša predstavivosť, ktorá ich formuje, len sa na ne musíte pozorne pozrieť.“
Peter Župník
Peter Župník (*14.08.1961 Levoča) študoval v rokoch 1976-80 užitú fotografiu na Strednej umeleckopriemyselnej škole v Košiciach. V štúdiu fotografie pokračoval na pražskej FAMU, ktorú absolvoval v roku 1986. Od roku 1987 pracuje ako nezávislý fotograf. „Už počas pobytu v Prahe sa vyprofiloval ako jeden z najvýraznejších členov tzv. slovenskej novej vlny – voľného zoskupenia slovenských fotografov študujúcich v priebehu osemdesiatych rokov u profesora Jána Šmoka. V tomto období sa stáva členom výtvarnej skupiny Most a neskôr aj združenia Pražský dům fotografie.“ (L.L. Fišerová) V roku 1995 sa presťahoval do Paríža, kde pôsobil vyše 25 rokov. Svoje fotografie vystavoval v galériách po celom svete, mnohé z jeho diel sa stali súčasťou zbierok galérií, inštitúcií (Maison Européenne de la Photographie, Centre Georges Pompidou, Fonds National d’Art Contemporain, Musée de l’Elysée v Lausanne), ale aj súkromných zbierok.
V portfóliu Petra Župníka nachádzame cykly, série (Anima, Malé veľké veci, Magický les, Revolúcia-Praha 1989 a i.), ktoré vznikali v jednotlivých životných i tvorivých etapách, s odstupom času a na základe rôznych podnetov (emocionálnych, vizuálnych, historických atď.). Napriek odlišným ústredným témam sú v nich evidentné spoločné znaky, ktoré charakterizujú Župníkov fotografický záujem i vnútornú optiku. Medzi nich radíme autorovo brilantné výtvarné cítenie, fantáziu, empatiu, ale i istú dávku hravosti. S obdobným názorom sa stretávame v slovách L. L. Fišerovej: „Po prvotných pokusoch na poli fotografickej reportáže začal ako jeden z prvých československých fotografov vstupovať do fotografie nenápadným maliarskym zásahom, ktorým ju vizuálne aj obsahovo posunul za hranice reality.“
Jeden z posledne ukončených cyklov Petra Župníka nesie názov Majster Pavol z Levoče. Genéza jeho vzniku začína rokom 2014, keď autor vstupuje do chrámu sv. Jakuba v Levoči a zaznamenáva jednotlivé časti slávneho oltára v procese jeho rekonštrukcie. Cestu k finálnym výstupom vo forme fotografií a následne i výstavných projektov v rámci Slovenska, počínajúc rokom 2018, poznamenal čas ale i prehodnocovanie stoviek digitálnych záberov, z ktorých vytvoril viaceré, tematicky diferencované série.
Do tejto kategórie patrí i súbor Ruky, ktorý galéria získala do svojich zbierok ako posledný z tohtoročne podporených akvizícií cez Fond na podporu umenia. Tvorí ho šesť samostatných fotografií, v ktorých autor sústreďuje svoju pozornosť na detaily rúk drevených plastík zo scény „Posledná večera“, zachytávajúc ich z rôznych zorných uhlov. Pri hľadaní originálneho záberu využíva rôzne podhľady, prieniky, perspektívne skratky, ale i správnu intenzitu svetla s úmyslom zvýrazniť prítomné priestorové a farebné kontrasty. Gestá, pozície rúk a prstov, sú samy o sebe výraznými estetickými a výtvarnými prvkami fotografie. Župník necháva „prehovoriť“ krásu jednotlivých tvarov, prírodnej matérie i pôvodnej polychrómie v stave pred reštaurovaním. Zrieka sa vlastnej maliarskej intervencie s jednoznačným zámerom – priblížiť jedinečný historický moment, artefakt, majstrovstvo rezbára 16. storočia, pohľadom umelca 21. storočia.
Súbor Ruky predstavujú fotografie: Benedictio, Pohľad, V rukách božích, Posledná večera, Gesto, Chlieb náš každodenný.
Text: Mgr. A. Derfiňáková
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
Supported using public funding by Slovak Arts Council