Prof. akad. mal. OREST DUBAY
(1919 Veľká Poľana – 2005 Bratislava)
Patrí medzi najvýznamnejších slovenských grafikov 20. storočia. V rokoch 1939-1943 študoval na oddelení kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave (prof. J. Mudroch, M. Benka, M. Schurmann). Po ukončení štúdií pedagogicky pôsobil na Katedre Vv PF UK a VŠVU v Bratislave, na ktorej v rokoch 1968 – 1971 zastával funkciu rektora. Za svoju umeleckú tvorbu bol ocenený celým radom domácich a zahraničných ocenení (zaslúžilý umelec1969, národný umelec 1977, čestný člen Accademia internazionale Tomaso Campanella v Ríme a i.). Bohatá je i jeho vyše 50 ročná výstavná činnosť, ktorou sa aktívne prezentoval na samostatných a kolektívnych výstavách na Slovensku i v zahraničí. Zastúpenie jeho bohatej tvorby nachádzame v zbierkach slovenských galérií a múzeí, ale i v súkromných majetkoch.
Zbierkový fond KG v Prešove
Zbierkový fond Krajskej galérie v súčasnosti tvorí 4.535 diel. Z toho v súbore 1.467 grafických diel, má veľký podiel práve kolekcia 320 grafík Oresta Dubaya st., ktoré sú archivované ako voľné listy alebo v kartónových paspartách.
Od roku 2015 sa Krajská galéria intenzívne zapája do celoslovenského projektu OPIS Digitálna galéria – Udržateľnosť, a doteraz sa jej podarilo zdigitalizovať celkovo 3390 ks z celkového počtu zbierkových predmetov.
Medzi dielami, ktoré prešli v roku 2015 prísnou odbornou kontrolou reštaurátorov, ešte pred samotným procesom digitalizácie na odbornom pracovisku SNG vo Zvolene, bol i súbor grafík Oresta Dubaya. Po nevyhnutnom ošetrení vo fumigačnej komore boli diela pripravené k nasledujúcemu procesu, ktorým sme chceli zabezpečiť ich ďalšiu ochranu pred nežiadúcimi vplyvmi, prinavrátiť im umeleckú hodnotu a samozrejme aj zjednodušiť manipuláciu s nimi.
Popis projektu: Reštaurovanie súboru grafík Oresta Dubaya
Reštaurátorský projekt vybranej kolekcie grafických diel Oresta Dubaya zo zbierkového fondu galérie, si kládol za cieľ prinavrátiť dielam pomocou vhodne zvolených odborných reštaurátorských postupov ich estetickú a výtvarnú hodnotu, zamedziť ich ďalšej nežiaducej degradácii pri manipulovaní a uskladnení diel, skvalitniť formu adjustácie diel, zvýšiť možnosť ich prezentácie v rámci výstavných projektov Krajskej galérie alebo iných slovenských i zahraničných kultúrnych inštitúcií v súvislosti s výpožičkami zbierkových predmetov, prípadne rozšíriť možnosti sprostredkovania informácií a vizualizácie diel formou monografických publikácií, tematicky koncipovaných katalógov.
Genéza
Do výziev Fondu na podporu umenia (FPU), ktoré boli zamerané práve na reštaurovanie a ošetrenie zbierkových fondov, sa galéria zapojila viackrát (2019, 2021, 2022). Pôvodný zámer odborne ošetriť a zreštaurovať všetkých 52 grafických listov Oresta Dubaya, ktoré boli (a ešte sú) adjustované v nevyhovujúcich kartónových paspartách skončil neúspechom. V roku 2022 sa galéria rozhodla projekt prepracovať a upraviť aj počet grafických diel na reštaurovanie, ktoré bol striktným výberom znížený na 32 ks. Projekt bol síce úspešný, ale skrátením rozpočtu z FPU, bolo potrebné opäť pristúpiť k úprave počtu grafických diel. Výsledný počet odborne ošetrených diel tak bol 12 ks. V snahe pokračovať v začatom úsilí, sa galéria rozhodla zapojiť aj do nasledujúcich výziev Fondu na podporu umenia v roku 2024. Z pôvodne plánovaných 14 ks grafík Oresta Dubaya sa v konečnom dôsledku podarilo odborne ošetriť 10 ks grafík z cyklu Mraky.
Charakter a stav diel pred reštaurovaním
„Grafiky sú na pôvodnej papierovej podložke, ktorú tvorí vo všetkých prípadoch strojovo vyrábaný papier. Vo všetkých prípadoch sú grafiky celoplošne nalepené na nevhodnej sekundárnej hrubšej kartónovej podložke, ktorá je výrazne degradovaná. Z prednej strany je potom na diele po okrajoch nalepená hrubá kartónová pasparta, ktorá je rovnako ako podložka z nevhodného materiálu!
Vo viacerých prípadoch je samotná podložka grafiky (papier) i sekundárna kartónová adjustáž (pasparta, podložka) mierne zožltnutá s početnými hnedo žltými fľakmi, zatečeniami a rôznymi nečistotami. Toto zažltnutie podložky a foxing sú dané pravdepodobne biologickým poškodením, pôsobením mikroorganizmov i prirodzeným starnutím, teda oxidáciou celulózy. Oxidácia celulózy spôsobuje krátenie vlákna za vzniku žltého, niekedy až hnedého zafarbenia papiera v procese starnutia papiera. Papier je teda v degradovanom stave, veľmi nestabilného charakteru s viditeľnými poškodeniami.
Najvýraznejším poškodením grafík je práve vloženie menšieho formátu diela do väčšej hrubšej kartónovej pasparty, ktorá je z kyslého degradovaného zožltnutého kartónu, pričom prítomnosť nevhodných kyslých kartónových paspárt a podložiek, na ktoré sú diela uchytené celoplošne alebo po obvode pravdepodobne akrylovým lepidlom, spôsobuje degradáciu i originálnej podložky, ktorá je nositeľom grafík.
Diela už boli odplesnené v sterilizačnej komore s plynom Etylenoxid, avšak pozostatky po tejto degradácii, bude potrebné najmä kvôli vizuálno estetickým kvalitám diela odstrániť. Dá sa teda konštatovať, že grafiky vykazujú výraznú degradáciu podložky, poškodenie po hmotnej i estetickej stránke.“
(In: Mgr. art. Jarmila Tarajčáková, ArtD.: Návrh na reštaurovanie súboru grafík Oresta Dubaya zo ZF Krajskej galérie v Prešove 2024)
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia/ Supported using public funding by Slovak Arts Council
Text: Mgr. A. Derfiňáková
Foto: M. Rohaľ, J. Tarajčáková