V predvečer štátneho sviatku sv. Cyrila a Metoda, spolupatrónov Európy, dňa 4. júla 2014 o 16.30 hodine, Krajská galéria slávnostne sprístupní verejnosti tri neskorogotické drevorezby z dielne Majstra Pavla z Levoče. Galérii sa ich podarilo získať do zbierkového fondu formou dlhodobej zápožičky vďaka vzácnemu pochopeniu prešovskej rímskokatolíckej farnosti. Drevorezby pochádzajú z farského chrámu sv. Mikuláša v Prešove, kde sa dochovali ako pamiatky pôvodnej stredovekej výzdoby. Keďže už dlho nespĺňajú pôvodný liturgický účel, farnosť ich v zmysle verejného záujmu deponovala v najvýznamnejšej galérii Prešovského kraja, aby tieto diela mimoriadnej umeleckohistorickej hodnoty mohli vidieť domáci i zahraniční návštevníci Prešova a demonštrovali tak vysokú výtvarnú i kultúrnu úroveň mesta a regiónu na konci stredoveku.
Podľa názoru odborníkov sú tri prešovské skulptúry vzhľadom na kvalitu rezby, veľkorysosť koncepcie, silu výrazu a umeleckú hodnotu vlastnoručným dielom Pavla z Levoče. Ide o diela špičkových kvalít, niektoré boli prezentované na zahraničných výstavách gotického umenia. Deponované skulptúry sa stali najvzácnejšími dielami v zbierkach Krajskej galérie. Na tomto mieste treba zdôrazniť, že v súčasnosti žiadna slovenská zbierkotvorná inštitúcia (s výnimkou Šarišského múzea v Bardejove uchovávajúceho tzv. Malú kalváriu) nevlastní originálne dielo od Majstra Pavla z Levoče (Slovenská národná galéria vlastní niekoľko rezieb, tie sa však dajú zaradiť iba do Pavlovho dielenského okruhu).
Najhodnotnejšou sochou z trojice je Sediaci Kristus, resp. Kristus v odpočinku (Meditatio Christi) z obdobia okolo roku 1520. Jej hodnotu zvyšuje dokonale zachovaná polychrómia. Z toho istého obdobia pochádza krucifix, v odbornej literatúre známy ako „Ukrižovaný z Prešova“, dokladujúci majstrovo bezprostredné poučenie na súdobom juhonemeckom (norimberskom) umení. Skupinu uzatvára pomerne veľká figúra archanjela Michala z obdobia okolo 1510-1515, kedy v majstrovej tvorbe ešte badáme príklon k monumentálnemu plastickému tvaru a bohatstvu objemov. Všetky tri sochy spájajú prvky typické pre majstrov štýl, predovšetkým melancholicko-lyrický výraz tváre a dekoratívne mušľovité záhyby rúcha.
Diela doplnia stálu expozíciu sakrálneho umenia 15.-19. storočia, ktorú Krajská galéria otvorila v septembri 2013.
Jozef Ridilla