Názov výstavy: Móda po Covide - Plató Creative Clash
Miesto: Krajská galéria v Prešove, Hlavná 51
Trvanie: 3.6.2021 - 12.9.2021
Kurátor: Slava Hriadelová
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Dlhodobý projekt Plató Creative Clash skúma hranice medzi „oficiálnou“ módou a jej opakom. Sleduje jasné rozlíšenie medzi tým, čo je „anti-móda“ a čo jednoducho „móda“. Ide o slobodnú platformu zacielenú na návrhárstvo otvorené novátorským konceptom s umeleckými presahmi do nových médií. Zámerom je podchytiť a vyhľadávať talenty, ako aj predstaviť projekty významných konceptuálnych umelcov pohrávajúcich sa s témou (anti)módy.
Plató Creative Clash buduje portfólio a napomáha orientácii v kontexte súčasného návrhárstva, ktoré zažilo rozličné hybridizácie medzi umením a módou, štýlom a dizajnom, hlavným prúdom a avantgardou, rýchlou módou a pomalou módou.
Námetom súčasnej výstavy je úvaha o budúcnosti módy a nutnosti prehodnotenia jej vývinu v rámci výrobných postupov, komunikácie, dopadu na životné prostredie a život človeka. Pandémia urýchlila všetko aj v odevnom priemysle, ktorý je druhým najrozpínavejším odvetvím na svete. Päť inštalácií a videofilm čerstvej absolventky filmovej réžie Akadémie Umení v Banskej Bystrici Sone Vojtekovej ponúkajú päť prístupov generácie Zero k novému vymedzeniu daného stavu:
NOÉMI BRÁZ, Maďarsko – UTKANÉ Z ODPADU
Ide o výsledok experimentálneho workshopu, ktorý vlani v košickej Akadémii Rovás viedla návrhárka z Budapešti s budúcimi tvorcami a študentmi gymnázií na tému reinterpretácie remeselnej techniky ručného tkania a vypletania zo zvyškového textilu.
VISION&MISSION/ Predstava a poslanie
Portfólio prác letného Fashion campu Večernej školy módy Noémi Bráz. Téma: Materiálová manipulácia, zameraná na hľadanie možností cirkulácie a navrátenia plastu do obehu v novej vizualite.
KATEŘINA RYDLOVÁ, Česká republika – MOODY BODY
Produktová a priemyselná výtvarníčka so zameraním na design help a design medical vytvorila prototyp funkčnej bielizne, ktorá uľaví ženám od bolesti.
VIKTOR KOVÁČ, Slovensko – ANONYM
Multimediálny zážitok. Autor skúma fenomén masky ako šperku a jej historické súvislosti. Pracuje s tradíciou textilnej výšivky vo vzťahu k digitalizácii tváre prostredníctvom technológie rozšírenej reality – Face Filtre na Instagrame. Krížikovú výšivku na plátne prirovnáva k pixelom na obrazovke.
MARTINA ĎURIKOVIČOVÁ, Bratislava-Londýn-Paríž FEASTY CRYSTAL MORNINGS/HODOKVASOVO KRYŠTÁLOVÉ RÁNA
Študentka návrhárstva ženskej módy na University of the Arts London – Central St. Martins a v súčasnosti kreatívna a vývojová návrhárka textilného štúdia módneho domu Chanel v Paríži sa vydáva cestou materiálových inovácií. Sústreďuje sa na bioplasty a ich spojenie s výšivkou a kryštálmi.
TRVALO UDRŽIAVANÁ PANDÉMIA V ODEVNÍCTVE je nostalgickou rekapituláciou rozvoja a zániku textilného priemyslu na východnom Slovensku.
FEASTY CRYSTAL MORNINGS
HODOKVASOVO KRYŠTÁLOVÉ RÁNA
Martina Ďurikovičová /Bratislava – Londýn – Paríž/
Workshop s autorkou 4. júna 2021 9.30 - 12.00
Martina Ďurikovičová uvedie prezentáciu portfólia a priblíži štúdium na University of the Arts London – Central St. Martins, ako aj v prácu v módnom dome Chanel. V druhej časti si účastníci vyrobia bioplasty.
Študentka módneho návrhárstva na University of the Arts London – Central St. Martins, v súčasnosti pôsobí ako kreatívna a vývojová návrhárka textilného štúdia módneho domu Chanel v Paríži. Nedávno navrhla v rámci projektu pre Louis Vuitton kabelku z bioplastov, spolupracovala na prehliadke Dioru v londýnskom Victoria and Albert Museum, vyhrala súťaž Nike ohľadom vegánskej kože a zúčastnila sa výstavy pre Kodanský módny summit. V tvorbe sa vydáva cestou materiálových inovácií a experimentovania s tvarom odevu. Námetom jej posledných kolekcií sú bioplasty a ich spojenie s 3D výšivkou a kryštálmi.
Trvalá udržateľnosť sa stáva nevyhnutnosťou. Módny priemysel je v produkcii škodlivín druhý na svete. Cestou budúcnosti sú technologické inovácie, umožňujúce lepšie hospodáriť so surovinami, alebo recyklovať či vytvárať úplne nové materiály. Vďaka novým technológiám a postupom vznikajú funkčné materiály aj na prírodnom základe. Niektoré druhy bioplastov a rôzne hybridné živé materiály fungujú už nielen v rovine pokusov. Jestvujú materiály, nadobúdajúce svoj vzhľad vďaka mikroorganizmom so schopnosťou pigmentácie. V dizajne sa už bežne využíva koža z húb alebo ananásových šupiek. Tvorba 3D štruktúr a polyhybridných povrchov priťahuje aj Martinu Ďurikovičovú. Inštalácia HODOKVASOVO KRYŠTÁLOVÉ RÁNA pozýva na hostinu. Na hostinu v zmysle, že čo dnes môžeme zjesť, to si azda raz aj oblečieme.
Záznam z relácie si môžete pozrieť na webe RTVS kliknutím na odkaz: RTVS - Kultúra.sk
Budeme si obliekať materiály z banánových šupiek? Sú bioplasty ohľaduplné k životnému prostrediu? Má chémia blízko k móde? A aké to je pracovať na adrese rue Cambon v Paríži, priamo vedľa salónu madame COCO CHANELOVEJ ? Rozprávali sme sa so Slovenkou Martinou Ďurikovičovou, študentkou návrhárstva na Central St. Martins, ktorá už rok pôsobí ako kreatívna a vývojová návrhárka textilného štúdia módneho domu Chanel v Paríži. Jej inštalácia dopĺňa výstavu Móda po COVIDe.
Podcast Maria Ďurkovičová
Podcast Sláva Hriadelová